Copencold Hawaii bliver det største VM i SUP nogensinde

300 surfere fra 40 lande har tilmeldt sig til VM i Stand Up Paddle og Paddleboard i Cold Hawaii i Thy og København.

Tredobbelt verdensmester i SUP Technical Race, Casper Steinfath, træner i Vorupør, Cold Hawaii, og udtaler: "Jeg er mega stolt over, at vi kan trække så mange SUP-surfere til Danmark, så vores VM bliver det største nogensinde."

Det bliver en international bølge af de helt store, der skyller ind over først København og siden Vorupør i Thy, når verdensmesterskaberne i Stand Up Paddle og Paddleboard begynder fredag eftermiddag i Københavns Havn.

For med omkring 300 deltagere fra tæt på 40 lande bliver VM i Stand Up Paddle og Paddleboard det største nogensinde. Australien, Argentina, Frankrig, Danmark og naturligvis Hawaii, hvor SUP-kulturen stammer fra, stiller med de største hold på 11-14 deltagere. I den anden ende af skalaen ligger lande som El Salvador og Ungarn med blot en eller to deltagere.  Det danske hold består af 11 surfere med Casper Steinfath som den helt store guld-favorit.

Friends of Cold Hawaii har i tæt samarbejde med Dansk Surf & Rafting Forbund, Wonderful Copenhagen, Sport Event Denmark og Copenhagen Watersports kæmpet hårdt for at lokke hele verden til Thy og København. Det er lykkedes.

- Jeg er mega stolt over, at vi kan trække så mange SUP-surfere til Danmark, så vores VM bliver det største nogensinde. Det glæder mig, at mange nye lande som fx Marokko er med til VM for første gang, siger Jakob Færch, formand for Dansk Surf & Rafting Forbund og arrangementschef for Copencold Hawaii.

Mesterskaberne hedder Copencold Hawaii med henvisning til de to steder, hvor konkurrencerne finder sted: I Copenhagen og Cold Hawaii i Thy.

Årsagen til rekorden er især, at VM for første gang ligger i Europa. Det har fået mange europæiske lande til at være med i år, da rejseomkostningerne er mindre end normalt. Dertil kommer, at sporten vokser år for år, så mesterskaberne er også blevet større hvert år siden det første VM blev afviklet i 2012. Der deltog 26 nationer sidste år, da mesterskaberne blev afviklet på Fiji.

Forskellen mellem Fiji og Danmark bliver til at mærke for de 300 deltagere: Sproget, maden, den danske hygge – og det køligere og blæsende efterårsvejr.

Især vejret gør, at det bliver et anderledes VM, understreger Casper Steinfath, der er tredobbelt verdensmester i disciplinen technical race. Mesterskaberne plejer at blive afviklet i tropisk klima på Fiji eller Mexico, hvor de surfer i shorts og t-shirt. I Vorupør er surfhabitten en våddragt.

- Jeg glæder mig til at se alle drengene fra Hawaii, der kommer herop og fryser i deres shorts. Det er en fordel for os danskere, der er vant til at kulden og de vilde vejrforhold, siger Casper Steinfath.

VM tyvstarter allerede fredag morgen med breddearrangementet Copenhagen SUP Crossing, hvor Nordea-fondens støtte sikrer, at alle kan få lov til at prøve kræfter med VM-ruten i long distance. Samtidig åbner Smag Thy-teltet ved Nyhavn, hvor en stribe Thy-virksomheder præsenterer Thy. Casper Steinfath skal i ilden første gang søndag morgen, når han skal forsvare sin uofficielle guldmedalje i 200 meter sprint. Det sker foran Operaen, inden hele karavanen til Thy søndag aften.

For mere information - besøg: